Raymund Ribay Gutierrez er blot 26 år, men er allerede to gange blevet nomineret til en Guldpalme i Cannes for sine kortfilm. Nu er han klar med en af årets stærkeste spillefilmdebuter, der vandt juryens særpris i Venedig og siden har turneret efterårets vigtigste festivaler i Telluride, Toronto og Busan, inden den lander på WEEKEND. ‘Verdict’ er et retssagsdrama, der bestemt ikke ligner noget andet. En sag om hustruvold, der med påtrængende nødvendighed, stærk historiefortælling og en imponerende høj puls viser, hvordan et fungerende retssystem undermineres af fattigdom og patriarkalsk bureaukrati. Joy ved, hvad der venter hende, da hendes mand Dante igen kommer fuld hjem til den lille lejlighed i Manila. Men denne gang går volden også ud over deres 6-årige datter, og en gennembanket Joy søger hjælp hos politiet, som straks sender hende til den døgnbemandede enhed for vold mod kvinder og børn. Mens Dante arresteres, følger vi både offer og gerningsmand, der side om side, føres gennem skadestue, til politiafhøringer og et helt umuligt forsøg på umiddelbar konfliktløsning. ‘Verdict’ er produceret af Brillante Mendoza, og læremesterens konfrontatoriske stil mærkes i den adrenalinpumpende fortælling, der med håndholdt kamera i konstant bevægelse og en dokumentarisk nysgerrig for hver en detalje næsten føles som fortalt i realtid. Gradvist sænker Gutierrez dog tempoet, mens nat bliver til dag, og dag bliver til uger, og det, der lignede en klokkeklar ekspeditionssag, forvitrer i procedurer og juridiske spidsfindigheder, der går henover hovedet på både Joy og Dante. Max Eigenmann og nyligt afdøde Kristoffer King bringer som Joy og Dante, offer og anklagede, hver deres sårbare og aggressive desperation til en historie, der aldrig står stille, men vokser gennem samtlige 126 minutter både i thrillersk suspens og i nøgternt registrerende forundring over et retssystem, der fejler, selv når det virker.
" Det er desværre ingen hemmelighed, at der findes vold i hjemmet i alle dele af verden. ’Verdict’ er en filippinsk film, der handler om et voldsoffers vej gennem et bureaukratisk og labyrintisk retssystem. Filmen modtog juryen særlig præcis det Venedigs Filmfestival i 2019 og har modtaget stor ros fra anmelderne. "