Lykke på 13 år er datter af en prominent venstrefløjspolitiker og har ved et uheld slået sin klassekammerat Jamie ihjel i skoletiden. Jamies far er en lokal højrefløjspolitiker, og selvom Lykke påstår, at drabet var et uheld, er der ikke nogen, der tror hende. Skolens inspektør Liv er en idealist, som, stik modsat sin politiske overbevisning, har et forhold til Jamies far Karl Erik. Efter Jamies død kan de ikke længere holde deres forhold hemmeligt, og omverdenen reagerer med mistro og forargelse. Livs bror Anders havde gårdvagt, da ulykken skete, og han er overvældet af skam og skyld over ikke at have været i stand til at forhindre ulykken. Men hvordan kunne noget så forfærdeligt ske, og hvordan skal livet fortsætte herefter?
" Nordmændene kan lige som os danskere være nogle fåmeldte typer, der ikke nødvendigvis fungerer godt til store følelsesmæssige dramaer, som dem vi kender fra Frankrig og Spanien. Det har instruktør Dag Johan Haugerud imidlertid valgt at bruge til sin fordel, for selvom ’Barn’ handler om død, skyld og hemmelige affærer, så vælger Haugerud at fokusere på samtalen. Han er ikke interesseret i at placere skyld, hvilket gør ’Barn’ til en helt særlig filmisk oplevelse sammenlignet med mange andre film, der behandler samme temaer. Haugerud undersøger igennem filmen hvordan vi kommunikerer, når der er noget på spil, når vi føler os skyldige eller trængt op i en krog. Det skaber en ny form for spænding og nogle sjældent stærke menneskeportrætter. "
" På overfladen handler den norske film ’Barn’ om en tragedie i en skolegård, men i virkeligheden er det en helt anden historie, som instruktør Dag Johan Haugerud ønsker at fortælle. Filmen handler nemlig meget mere om de voksne end de børn, som egentlig er involveret i hændelsen. For hvordan opfører man sig som et ordentligt voksent menneske, når man står overfor en uforståelig tragedie? ’Barn’ har et fantastisk cast af dygtige skuespillere, som formår at skabe hele mennesker i denne nære og rørende fortælling. "