Nogle håndværkere gør en uhyggelig opdagelse i en ældre københavnsk lejlighed: Bag en falsk mur i lejligheden finder de tre mumificerede lig siddende omkring et spisebord med en ledig plads klar. Kriminalkommissær Carl Mørck og hans assistent Assad i Afdeling Q bliver sat til at finde ud af, hvem mumierne er, og hvem den fjerde plads er tiltænkt. Carl og Assad sætter jagten ind på lejlighedens beboer og finder spor tilbage til den berygtede kvindeanstalt på Sprogø, hvor misrøgt og lægelige forsøg med tvangssterilisering var en fast del af hverdagen for de anbragte, såkaldt utugtige piger. Rædslerne på Sprogø er et overstået kapitel i Danmarkshistorien, men der dukker personer op, som siger, at eksperimenterne er fortsat helt op i vores tid. Carl og Assad indleder et kapløb med tiden for at forhindre nye mord og overgreb.
" Der var ingen tvivl om, at mange danskere har ventet på den foreløbigt sidste film i ”Afdeling Q” serien. Alligevel må ”Journal 64” siges at have fået en overraskende god start. Filmen solgte nemlig 215.052 billetter den første weekend, og står derfor nu med rekorden som den bedste åbning for en dansk film nogensinde. Producer Louise Vesth har udtalt, at hun tror, filmens succes blandt andet bygger på, at det er en film, som kan ses af alle, uanset om man har læst bogen eller set de andre film. Derudover handler filmen om et stykke glemt danmarkshistorie, som stadig er meget aktuelt i dag. Det er da heller ikke kun publikum, som har været begejstrede for ”Journal 64”, flere anmeldere har kaldt filmen den bedste i serien om ”Afdeling Q”. "
" Jussi Adler Olsens populære romanserie Afdeling-Q, som blandt andet indeholder ”Kvinden i buret”, ”Fasandræberne” og ”Flaskeost fra P”, der allerede er blevet filmatiseret, vil se en lille smule anderledes ud efter Journal 64. Journal 64 bliver nemlig den sidste filmatiseret lavet af Zentropa med Nikolaj Lie Kaas i hovedrollen. Adler Olsen har ikke været tilfreds med filmatiseringerne, og har bl.a. udtalt om Lie Kaas’ portrættering af Carl Mørck, at han spiller en enstrenget og overfladisk version af karakteren. Adler Olsen påpeger dog, at han synes at Lie Kaas er en fremragende skuespiller, men at det nok bare ikke var den rigtige rolle for ham. Adler Olsens eget bud på en Carl Mørck ville være én ligesom svenske Mikael Persbrandt, bare i en 15 år yngre udgave. Lie Kaas har udtalt, at han synes at holdet bag filmen har gjort et rigtig godt stykke arbejde, som Adler Olsen bør anerkende. "